سازمان تامین اجتماعی، تسهیلات جبران دستمزد ایام بارداری را برای مادران شاغل ارائه میدهد. البته دریافت این تسهیلات منوط به این است که متقاضی در ایام بارداری از مرخصی شغلی استفاده کرده و حقوق و مزایایی دریافت نکرده باشد:
جبران دستمزد ایام بارداری مادران کارمند
بیمه شدگان زن شاغلی که در ایام بارداری از مرخصی زایمان استفاده کرده و حقوق و مزایایی دریافت نکرده اند، میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. میزان غرامت دستمزد ایام بارداری معادل دوسوم حقوق و مزایای بیمه شده است که از متوسط دستمزد 90 گذشته روز فرد پیش از شروع مرخصی زایمان محاسبه و توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت میشود.
درخواست غرامت دستمزد ایام بارداری در سه حالت 6 ماهه، بین 6 تا 9 ماه و تا یکسال (در صورت زایمان سه قلو و بیشتر) امکانپذیر است و برای دریافت آن میبایست از طریق درگاه خدمات تامین اجتماعی در وب یا اپلیکیشن اقدام کرد و از مسیر بیمهشدگان، حمایتهای کوتاهمدت درخواست خود را ثبت نمود.
تاریخ شروع و خاتمه استراحت و تاریخ زایمان، نام پزشک معالج و کد نظام پزشکی، وضعیت و نوع بارداری، تصویر صفحه اول و دوم شناسنامه مادر و تصویر استراحت پزشکی از جمله اطلاعات و مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست است.
کمکهزینه بارداری در صورتی به بیمهشدگان زن پرداخت میشود که ظرف یک سال قبل از زایمان حق بیمه 60 روز را پرداخت کرده باشند و در مدت استراحت مشغول به کار نبوده و حقوق دریافت نکرده باشند. همچنین در تاریخ اعلام بارداری مشغول به کار بوده و یا در مرخصی استحقاقی باشند؛ به عبارتی در زمان زایمان و همچنین در دوره مرخصی ۹ ماهه ارتباط بیمهای آنها با کارفرما قطع نشده باشد.
نظر خود را به اشتراک بگذارید